ریتالین (مواد مخدر) Ritalin

عنوان: ریتالین (مواد مخدر)
معرف
1- معادل انگلیسی: Ritalin
2- تعریف: متیل‌فنیدات با نام تجاری ریتالین دارویی برای درمان بیش‌فعالی در کودکان است (1) که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد (2).
متن
متیل فنیدات با نام تجاری ریتالین با فرمول شیمیایی زیر از مشتقات آمفتامین‌‌هاست (3).


این ماده در سال 1955 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان بیماری بیش‌فعالی ساخته و از ابتدای سال 1960 برای درمان بیماران عرضه شد. متیل فنیدات به‌طور خاص مهارکنندۀ بازجذب دوپامین است. متیل فنیدات به عنوان داروی جایگزین برای ترک وابستگی به کوکایین و آمفتامین بررسی شده است (4). این تحقیقات اولین بار در سال‌های 2007 و 2008 انجام شد.
سوء مصرف: ریتالین در دسته II مواد در تقسیم‌بندی اداره کنترل و نظارت بر داروها و مواد تحت نظارت آمریکا قرار دارد (5). این ماده به دلیل توانایی در انتقال دوپامین، می‌تواند مورد سوء‌مصرف قرار گیرد. این ماده نیز مانند سایر محرک‌ها باعث افزایش سطح دوپامین می‌شود؛ اما در دوزهای درمانی این افزایش آهسته است و باعث ایجاد سرخوشی و شادی نمی‌شود. توانایی دوپامین‌زایی این ماده در تزریق افزایش می‌یابد. هرچند دوز ایجاد سرخوشی در افراد مختلف متفاوت است. منبع اصلی ریتالین برای سوء مصرف، موادی است که به صورت قانونی تهیه و به شکل دارویی وجود دارد. استفاده خوراکی این دارو عموماً برای سرخوشی است (6).
سوء استفاده از این ماده به عنوان محرک در بین دانشجویان به‌عنوان داروی کمک مطالعه یا برای بیدار ماندن طولانی‌تر یا تمرکز بیشتر و افزایش توان ذهنی زیاد دیده می‌شود. سوء مصرف کنندگان قرص‌های ریتالین را به صورت پودر درآورده و آن را استنشاق می‌کنند یا با حل کردن آن در آب، به‌صورت محلول درآورده و با انداختن پنبه در محلول، سرنگ را پر و آن را تزریق می‌کنند. به‌هرحال اثر استفاده از هرکدام از این دو روش از اثر دارو به صورت خوراکی سریع­تر است. (پنج تا ده دقیقه برای استنشاق و ده  تا پانزده  ثانیه برای تزریق داخل وریدی.) (7).
این ماده در آمریکا، مکزیک، اسپانیا، سوئد و پاکستان با نام متیل فنیدات تولید و در کانادا، استرالیا، انگلستان، اسپانیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به نام ریتالین به‌فروش می‌رسد. اسامی دیگر این دارو عبارت اند از: متیلین، کنسرت، دیتران (8) و اسامی عمومی متادیت، فنیدا و آتنا (9) در شرکت‌های متعدد دارویی در سراسر جهان تولید می‌شود. این محصول در بلژیک، برزیل، پرتغال و آرژانتین به نام ریتالین و در تایلند به‌نام هینیدیت به فروش می‌رسد. در هند به‌نام ادوایز و این اسپیرال عرضه می‌شود. انانتیومر متیل فنیدات نیز با نام‌های تجاری فوکالین و آتناد به فروش می‌رسد (10).
شایع‌ترین عوارض مصرف خودسرانه قرص‌های ریتالین عبارت اند از: بی‌خوابی و عصبی شدن، حالت تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، تغییرات فشار خون و ضربان قلب (که معمولاً به صورت افزایش است ولی گاهی به‌صورت کاهش نیز دیده می‌شود.)، خارش و جوش‌های پوست، مشکلات معده و کاهش وزن، دردهای شکمی، بروز حالات روان‌پریشی، بروز افسردگی پس از قطع مصرف. و در صورت مصرف زیاد از حد این عوارض را نشان خواهد داد: از دست دادن اشتها و سوء تغذیه، لرزش و پرش عضلات، تب، تشنج و سردرد، تکرار حرکات و اعمال بی‌هدف، احساس حرکت و جنبش حشرات زیر پوست، مرگ (11).
برای ترک این ماده نیاز به استفاده از داروی خاصی نیست و مصرف کننده باید توجه داشته باشد که خستگی‌های مفرط و خواب آلودگی پس از ترک این ماده حداکثر تا روز چهارم پس از ترک مرتفع می‌گردد . فقط در صورت احساس افسردگی‌های شدید یا بروز علائم بیماری اسکیزوفرنی لازم است به روان‌پزشک مراجعه شود.
منبع سایت نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی
کلید واژه ها

 ریتالین، متیل فنیدات، فنیدا، پیش فعالی، عوارض ریتالین، مواد مخدر.
ارجاعات
1- حشمتی، پونه. فرهنگ جامع داروهای ژنریک و گیاهی ایران. چاپ چهارم، تهران: اندیشه رفیع،1387.
2- فریرو، کارمن. داروی روانگردان ریتالین. مترجم: اکبر استرکی، تهران: دانشگاه پیام نور، 1392.
3) http://en.wikipedia.org/wiki/Methylphenidate
4) Lange, Klaus W.; Reichl, Susanne; Lange, Katharina M.; Tucha, Lara; Tucha, Oliver (2010). "The history of attention deficit hyperactivity disorder". ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders 2 (4): 241–55.
5) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Schedule_II_drugs_(US)
6) Volkow ND, Wang GJ, Fowler JS, et al. (1998). "Dopamine transporter occupancies in the human brain induced by therapeutic doses of oral methylphenidate". The American Journal of Psychiatry 155 (10): 1325–31. PMID 9766762
7- همان.
8)Methylin,Concertaand Daytrana
9)Metadate,Phenida and Attenta
10- http://en.wikipedia. همان.
11- معاونت امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان.جزوه آموزشی شماره 25: با ریتالین آشنا شویم.

هیچ نظری موجود نیست: