مواد اعتیاد آور/ اکستازی (قرص اکس)/ ال اس دی (LSD) / استروئیدها/ ترکیب مواد مخدر

 مواد اعتیاد آور
 
۱- اکستازی (قرص اکس)
۲- ال اس دی (LSD)
۳- استروئیدها
۴- ترکیب مواد مخدر

 

۱- اکستازی (قرص اکس)

معرفی اکستازی
  • روانگردان اکستازی و قرص اکساکستازی نوعی ماده مخدر تحریک کننده و روانگردان است. مصرف اکستازی باعث افزایش دمای بدن، ضربان قلب، و فشار خون شده و فشار زیادی به قلب وارد می کند. قرص های اکس محتویات چندان مشخصی ندارند و اغلب اوغات به صورت ترکیبی از سایر مواد ساخته می شوند. از جمله مواد تشکیل دهنده قرص های اکستازی می توان به ال اس دی، کوکائین، هروئین، آمفتامین، متافتامین، کافئین و یا حتی موادی مانند مرگ موش و یا داروهای ضد انگل سگ نیز اشاره نمود. به همین دلیل فردی که اقدام به مصرف اینگونه قرص ها می کند  به هیچ عنوان نمی تواند از محتویات آن مطمئن باشد. خطر اصلی زمانی رخ می دهد که فرد به منظور دستیابی به همان میزان لذت و نشئگی قبلی اقدام به مصرف دوز مشخصی از مواد نماید، در صورتی که اطلاعی از خلوص ماده مصرفی خود نیز ندارد. این امر می تواند خطر اوردوز را به شدت افزایش داده و حتی باعث مرگ مصرف کننده شود.
  • ماده مخدر اکستازی معمولا به شکل قرص های اکس یافت می شود، با این حال به روش های دیگری مانند تزریق کردن نیز مصرف می شود. اکستازی مایع همان گاما هیدروکسی بوتانوئیک اسید (GHB) است که باعث کند شدن انتقال پیام های عصبی از مغز به بدن شده و در موادی مانند تمیز کننده های فاضلاب، زمین شو ها، و حلال های چربی نیز به کار برده می شود.
 
 عوارض و تاثیرات
  • قرص های اکستازی را ” قرص عشق ” نیز می نامند. چراکه مصرف آنها باعث افزایش میزان درک و احساس از رنگ ها، صداها و تماس های فیزیکی شده و مثلا در حین سکس احساس بهتری به افراد می دهد. علاوه بر این، قرص های اکستازی حاوی مواد توهم زا بوده و باعث می شود تا فرد چیزهایی را ببیند و حس کند که در حقیقت وجود خارجی ندارند. اثر توهم زایی این قرص ها بسیار خطرناک بوده و ممکن است اصطلاحا فرد را به فاز های مختلفی هدایت کند. برای مثال ممکن است فرد خاطرات اندوهبار گذشته را به یاد آورده و بدون دلیل غمگین شود.
  • مصرف اکستازی باعث از بین رفتن سیگنال های هشدار دهنده بدن می شود و در نتیجه قدرت ریسک و خطر پذیری فرد، از محدودیت های فیزیکی و توانایی های او بیشتر می شود. برای مثال فرد پس از مصرف اکستازی ممکن است نتواند گرم شدن بدن خود را تشخیص دهد و همین امر باعث گرمازدگی و یا حتی مرگ او شود.

 
 

۲- ال اس دی (LSD)

معرفی ال اس دی
  • آشنایی با ماده مخدر ال اس دی LDSال اس دی یکی از قوی ترین مواد شیمیایی روانگردان است. ماده اصلی این ماده مخدر اسید لیزرجیک دی اتیل آمید است که از نوعی قارچ به اسم ارگوت که بر روی چاودار و سایر غلات رشد می کند به دست می آید و سپس در آزمایشگاه های غیر قانونی و زیر زمینی به کریستال های ال اس دی تبدیل می شود. کریستال ها نیز به راحتی برای مصرف به مایعی بدون بو، بدون رنگ و تلخ مزه تبدیل می شود.
  • ال اس دی به شکل قرص، کپسول و یا کپسول های ژلاتینی به صورت غیر قانونی تولید شده و با نام های مستعار زیادی از جمله ” اسید ” در خیابان ها فروخته می شود. ال اس دی مایع معمولا به ندرت فروخته می شود اما گاهی نوع مایع ال اس دی را در کاغذ های جذب کننده مایع ریخته و سپس این کاغذها را به مربع های کوچک تقسیم می کنند. در مواردی این تکه های کاغذی را با تصاویر کارتونی و یا نوشته هایی نیز تزئین می کنند. صرفنطر از شکل ماده مخدر ال اس دی، مصرف آن یک نتیجه یکسان دارد که آن قطع ارتباط مصرف کننده با دنیای واقعی و اسیر شدن در اوهام و خیالات می باشد. مصرف کنندگان ال اس دی این توهمات که گاهی تا ١٢ ساعت به طول می انجامد را سفر می نامند. در صورتی که تجربه آنها خوب و خوشایند باشد آن را سفر خوب، و در صورتی که این سفر ناخوشایند باشد آن را سفر بد و یا زندگی در جهنم می نامند.
 
عوارض و تاثیرات
  • به طور کلی تاثیراتی که مصرف ال اس دی بر انسان می گذارد غیر قابل پیش بینی می باشد. این عوارض بسته به میزان مصرف، شخصیت فرد، حالت روحی او در زمان مصرف و شرایط محیطی وی تغییر می کند. حالت های فرد پس از هر بار مصرف مانند تاس انداختن است. هر تجربه مصرف اینگونه مواد می تواند بسیار خوب و لذت بخش و یا بسیار بد و وحشتناک باشد.
  • به طور معمول اولین نشانه های مصرف ال اس دی حدودا ٣٠ الی ٩٠ دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. در این مرحله معمولا مردمک چشم گشاد شده و دمای بدن فرد به شدت بالا یا پایین می رود. افزایش ضربان قلب، فشار خون و عرق کردن و لرزیدن نیز از جمله نشانه های مصرف اینگونه مواد می باشد.
  • افرادی که ال اس دی مصرف می کنند معمولا اشتهای خود را از دست می دهند بی خواب می شوند و یا مداوم دهانشان خشک می شود. همچنین درک بصری فرد دچار تغییر شده و ممکن است اطراف خود را به یک رنگ بخصوص مشاهده کند. تغییرات شدید رفتاری و شخصیتی نیز از جمله عوارض رایج می باشد. با این حال مهمترین عارضه ای که فرد مصرف کننده آن دچار می شود عدم توانایی تشخیص واقعیت و حقیقت است در زمان مصرف است.
  • برخی از مصرف کنندگان ال اس دی پس از مصرف دچار لذت شدیدی می شوند که باعث می شود زندگی روزمره خود را رها کرده و دائما به دنباب مصرف مواد و تکرار چنین تجربیاتی باشند. برخی نیز پس از مصرف به احساسات عجیب و غریب، ترس و وحشت زیاد، و احساس مرگ دچار می شوند ولی هنگامی که این تجربه آغاز می شود هیچ راهی برای متوقف کردن آن و بازگشت به حالت عادی وجود ندارد و آنها ممکن است تا ١٢ ساعت نیز در چنین حالتی به سر ببرند. برخی از افراد هیچگاه از تجربه سفر بد خود رها نشده و تا آخر عمر عوارض مصرف این نوع ماده مخدر را تجربه می کنند.
  • در صورتی که مصرف ال اس دی بسیار زیاد باشد فرد دچار هذیان گویی و توهم بصری می شود. زمان، اندازه ها و تصور فرد از خودش دچار تغییر می شود. اشیا به حرکت در آمده و رنگ ها و صداها حالتی غیر عادی به خود می گیرند.  در چنین شرایطی حتی یک احساس لمس کردن ساده نیز می تواند احساساتی عجیب و یا ترسناک با خود به همراه داشته باشد. توهم ناشی از مصرف ال اس دی به گونه ای است که فرد دچار روی هم افتادگی احساسات می شود به گونه ای که ممکن است بعضی از رنگ ها را شنیده و یا صداها را مشاهده نماید. اینگونه احساسات بسیار شدید بوده و ممکن است باعث ترس و وحشت فرد شود.
  • افرادی که به طور مداوم از این ماده استفاده می کنند به تریج نسبت به آن مقاوم شده و مجبور می شوند برای تجربه احساسات قبلی، مقدار بیشتری از این ماده را مصرف کنند. این چرخه تلورانس و مصرف، رفته رفته باعث پیشرفت و گسترش بیماری اعتیاد شده و فرد را به مصرف این ماده معتاد می کند.
عوارض مصرف روانگردان ال اس دی
 
 

۳- استروئیدها

معرفی استروئیدها
  • اعتیاد به استروئیدهااستروئیدها موادی هستند که با تقلید از هورمون های طبیعی بدن، قسمت های خاصی را تحریک می کنند. برای مثال استروئیدها، پیام رسان های عصبی مربوط به رشد بافت های ماهیچه را تحریک کرده و باعث رشد آنها می شوند. هورمون های طبیعی موجود در بدن انسان مانند یک کلید عمل کرده و می تواند دسترسی به این پیام رسان ها را کنترل کند. استروئیدها نیز به دلیل ساختار مشابهی که با این هورمون ها دارند می توانند باعث فعال شدن این پیام رسان ها شده و یک فرایند دومینو مانند را در بدن آغاز کنند. بدین ترتیب مصرف استروئیدها، باعث تحریک شدن پیام رسان های عصبی و در نتیجه رشد بافت های ماهیچه ای بدن می شود.
  • استروئیدها به شکل قرص، کپسول، و یا مایعات قابل تزریق یافت می شوند. مصرف این داروها سرعت بازسازی و ترمیم بافت های عضلانی را افزایش داده و لذا فرد قادر به تمرین کردن با وزنه های سنگین تر، و در زمان های طولانی تر خواهد بود. همین امر باعث افزایش ضخامت و بزرگ تر شدن بافت های ماهیچه در یک زمان کوتاه می شود. البته مصرف استروئیدها باعث نگهداری مایعات در بافت عضلانی و پف کردن و نرم شدن آنان نیز می شود.
 
عوارض و تاثیرات
اگرچه استروئیدها در مواردی برای درمان برخی از بیماری ها تجویز می شوند، ولی اغلب به منظور دستیابی به اندامی زیبا و ورزیده، و افزایش قدرت عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت دليل اصلی استفاده از استروئيدها، افزايش دادن اندازه ماهيچه ها يا كاهش دادن میزان چربي بدن است. افرادی كه به اين دلايل از استروئيد ها استفاده مي كنند اغلب به نوعي بيماری رفتاری دچار می شوند كه درآن مردان با وجودی كه مقدار زيادي ماهيچه دارند، تصور مي كنند که بدنی ضعیف و لاغر داشته و زنان با وجود اینکه لاغر هستند، تصور مي كنند بسيار چاق هستند. در شرایطی که فرد دائما به دنبال عضلانی بودن و یا حجیم بودن عضلات خود باشد، به سختی خواهد توانست مصرف استروئیدها را قطع کنند. برخی از این افراد مصرف استروئیدها را تا مرز آسیب رساندن به سلامتی خود ادامه می دهند. در صورتی که مصرف این دارو طولانی مدت شود، فرد به آن وابستگی پیدا کرده و در صورت قطع مصرف، علائم روانی اعتیاد به آن در قالب خشم و عصبانیت و یا افسردگی ظاهر خواهد شد. سایر علائم اعتیاد به این نوع داروها عبارتند از: آکنه شدید، بیماری های قلبی، بیماری های کبدی، لرز، بیماری های عفونی، افسردگی و یا مرگ.
عوارض مصرف طولانی مدت استروئیدها عبارتند از:
  • آسیب به غدد جنسی (بیضه ها و تخمدانها)
  • بیماری های کبدی
  • اختلالات کلیوی
  • خشونت
  • پارانویا
  • نوسانات خلقی شدید از جمله افسردگی
  • آکنه شدید
  • افزایش میزان کلسترول خون
  • فشار خون بالا
  • صدمات به تاندون ها
  • توهم قدرت و شکست ناپذیری
  • تجمع مایعات در بدن
  • لرزش عضلات
  • توقف رشد استخوان ها در نوجوانان
 

۴- ترکیب مواد مخدر

 
ترکیب و مصرف هم زمان مواد مخدر
ترکیب کردن و یا مصرف همزمان مواد مخدر اقدامی بسیار خطرناک است. این ترکیب کردن می تواند مواد مخدر قانونی مانند نیکوتین و الکل، ترکیب کردن انواع قرص ها و داروها، و یا ترکیب بسیار خطرناک هروئین و کوکائین، با فنتانیل (نوعی داروی مخدر ضد درد) را شامل شود. صرفنظر از نوع ترکیباتی که به طور همزمان مصرف می شود، باید به این نکته توجه داشت که این کار باعث تداخل یافتن اثرات این داروها بر سیستم بدن شده و می تواند اثرات زیان بار و جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: