کنترل نامحسوس برای شناسایی کارمندان معتاد در خراسان شمالی

استاندار پیشنهاد داد؛ کنترل نامحسوس برای شناسایی کارمندان معتاد در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی خواهان اجرای طرح کنترل نامحسوس برای شناسایی کارمندان و شاغلان معتاد در دستگاه های دولتی و غیردولتی این استان شد.


به گزارش ایرنا سیدعلی اکبر پرویزی عصر سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان در بجنورد اظهار کرد: این کنترل باید از سوی مدیران دستگاه های دولتی و غیردولتی با مشارکت مدیران حراست های دستگاه ها انجام شود.

استاندار خراسان شمالی ضمن تاکید بر برخورد با معتادان متظاهر در این دستگاه ها بر اساس قانون گفت: باید کارکرد مدیران ما در این حوزه روند اصلاحی داشته باشد به گونه ای که وضعیت فعلی را بدتر جلوه ندهد.

پرویزی افزود: صرف برخورد با کارمندان معتاد نمی تواند راهکار مناسبی برای کاهش اعتیاد در بین شاغلان در دستگاه های دولتی و یا غیردولتی و حتی واحدهای بزرگ صنعتی باشد، بلکه باید نیت اصلی اصلاح رفتار این کارمندان باشد.

وی اضافه کرد: اعتیاد شاغلان به مواد مخدر معضلی است که نگاه ها را نسبت به این معضل اجتماعی تغییر داده به گونه ای که دیگر بیکاری نمی تواند عامل اصلی اعتیاد تلقی شود.

وی افزود: بررسی آماری نشان داده که 50 درصد از افرادی که به معضل اعتیاد گرفتارند، دارای شغل بوده اند و اعتیاد باعث بیکاری آنها شده است.

جانشین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز توطئه سرویس های اطلاعاتی دشمن و سودآوری قاچاق مواد مخدر را از مهمترین دلایل گسترش اعتیاد در جامعه برشمرد.

محمدرحیم نوروزیان گفت: گردش مالی مواد مخدر در جهان سالانه بیش از 4.5 هزار میلیارد دلار برآورد شده و این گردش مالی بالا باعث شده تا دست کشیدن از این حوزه برای قاچاقچیان دشوار باشد.

وی گسترش کشت تریاک در افغانستان پس از حمله آمریکا و ناتو به این کشور را نمونه بارزی از حمایت استکبار جهانی از ترویج مصرف مواد مخدر دانست.

وی افزود: براساس آمار در سال گذشته 550 تن مواد مخدر در کشور کشف شده و 270 هزار نفر نیز در این ارتباط دستگیر شده اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی با اشاره به اعتیاد یک میلیون و 355 هزار نفر در کشور گفت: حدود 55 درصد از این معتادان که جمعیت 700 هزار نفری را شامل می شوند افراد متاهل هستند.

نوروزیان گفت: همچنین براساس آمار 70 درصد از زندانیان کشور نیز به نوعی در ارتباط با مواد مخدر بازداشت شده که این آمار برای زندان های استان نیز صدق می کند.

وی مهمترین راهکار برای کاهش معضل اعتیاد در جامعه را اجرای طرح های پیشگیرانه و آگاه سازی خانواده ها از عواقب این بلای خانمان سوز خواند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی ضمن قدردانی از این شورا برای برنامه ریزی در راستای کاهش جمعیت معتادان استان بر اجرای طرح های پیشگیرانه تاکید کرد.

ابراهیم قربانی گفت: بررسی آماری نشان داده که تقاضا برای مواد مخدر در سطح کشور حدود 25 درصد کاهش یافته و باید برنامه های مدونی بخصوص در بخش آموزشی برای کاهش تقاضای مواد صورت گیرد.

سال گذشته در استان 900 هزار نفری خراسان شمالی، حدود دو تن انواع مواد مخدر کشف شده و از دو هزار و 300 نفر جمعیت محبوسان زندان های این استان، بیش از 60 درصد را مجرمان مواد مخدر تشکیل می دهند. ک/

هیچ نظری موجود نیست: